Respektera din omedvetna hjärna

Den fjärde Millenium-boken släpptes nyligen under stort ståhej och recenserades i många media på ingen tid alls. Apropå detta skrev en recensent i Dagens Nyheter: ”Goda recensioner kräver en inkubationstid”.

Inkubationstid
Inkubationstid är ett träffande ord. Din hjärna gör nämligen det allra mesta av sitt arbete utan att du har en aning om det. Det gäller även för intellektuellt arbete, skrivande, beslutsfattande och problemlösning, som vi ofta uppfattar som mycket medvetet. Om du försöker hoppa över inkubationstiden blir resultatet sämre. Det gäller också för lärande.

Det står still, eller…?
Det är ett känt faktum att det uppstår platåer i lärande. Det kan gå framåt med raketfart i början, och så plötsligt står det still. Det händer ingenting. Du läser eller tränar men det går inte framåt. Tycks det. Men efter en platå sker det ofta ett språng, som om du plötsligt tar flera kliv uppåt.

Det plötsliga är en sken; i själva verket har din hjärna under tiden arbetat med stoffet helt utan din medvetna kontroll.

”Tyvärr inte godkänd”
Jag skulle ta körkort. Inför uppkörningen hade jag in i det sista tränat intensivt. Visst var jag nervös, men det gick ändå bra – till att börja med. Men sen… ”Nej jag kan tyvärr inte godkänna dig”, sade läraren. Slokörad gick jag hem.

Tre veckor senare körde jag upp igen. Under den tiden hade jag inte suttit bakom en ratt. Jag var minst lika nervös, men… ”Ja, du är godkänd!”

Inte bara kvällen innan
När det gäller studier är det en gammal god regel att Inte plugga för mycket kvällen innan, och framför allt inte plugga bara kvällen innan. Hjärnan behöver tid och utrymme för att integrera det nya och låta kunskaperna ”lägga sig på plats”. Vi har ju dessa uttryck som att ”sova på saken” och ”låta det mogna”. Det gäller lärande lika mycket som beslutsfattande.

Medan hjärnan är upptagen med att integrera och strukturera kunskaper kan det en tid i stället bli desto mer ointegrerat så att du plötsligt rör ihop allting. Därför är det klokt att ta det lugnt kvällen innan.

Pauserna är lika viktiga
Vi behöver respektera vår omedvetna hjärna och ge den det utrymme den behöver. Pauserna gör lika mycket för inlärningen som studiepassen. Särskilt om du under pauserna rör på dig, tror jag, eftersom rörelser verkar underlätta för hjärnan att lägga kunskaper på plats.

Share

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *