Effektiv men inte stressad?

Vill du vara effektiv på jobbet utan att bli stressad? Då är det bra att vara medveten om vad kan störa din hjärnas koncentration.

Du sitter vid skrivbordet. Plötsligt: BLINK! på datorskärmen. Detta stör din hjärna. Därnäst: PLING! I telefonen. Det stör. Om du tänker: ”Men inte blir jag störd av det där lilla!” så lurar du dig själv. Du är i själva verket störd innan du blir medveten om det.

Reptilhjärnan styr om
Det är nämligen omedvetna, blixtsnabba system i din reptilhjärna som automatiskt styr om din uppmärksamhet till det som blinkar eller plingar. Du måste då styra tillbaka din uppmärksamhet till det du höll på med. Och därmed har du tappat i koncentration.

Under arbetsmoment när det är viktigt att du håller fokus bör du därför gå in för att minimera störningar.

Simultankapacitet? Glöm det!
Hur ofta försöker vi inte göra två saker på en gång? Exempelvis läsa sms och samtidigt lyssna på kollegan? Det kallas ibland för simultankapacitet. Men glöm det! Du kan nämligen bara koncentrera dig på en sak i taget. För att du ska kunna göra flera saker samtidigt, t ex när du kör bil, så måste alla utom en gå på autopilot.

Det du i själva verket gör, är att du växlar mellan att läsa sms och lyssna. Och då, säger forskarna, tar det längre tid. Du gör fler fel. Och du minns sämre vad du höll på med.
Du blir kort sagt lite dummare. Så för att vara effektiv utan stress: undvik växlingar.

Tusendelar av sekunder
Men varför tror jag då att jag gör två saker samtidigt när jag faktiskt inte gör det? Bra fråga! Det beror på att växlingarna sker så oerhört snabbt, på tusendelar av sekunder, att du inte hinner uppfatta dem medvetet. Medvetandet behöver mycket längre tid för att uppfatta förändringen; då talar vi om hundradelar av sekunder.

För effektivitet utan stress är det alltså klokt att
– minimera störningar och
– undvika växlingar.

 

 

Share

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *